Lucka tjugoett!

Julafton närmar sig och allting är i princip redo. Dags att börja tänka på nästa år alltså! :D
Varje jul har jag tusen olika saker som jag vill göra men oftast blir bara några få av. Vissa saker blir av varje år och några har jag aldrig lyckats genomföra. Därför ska jag redan nu börja fundera på:


Fem projekt att genomföra till nästa jul!


1. Paketinslagningar.
I år har allting varit väldigt oplanerat, jag har slagit in paket allt eftersom, i närmsta papper jag har kunnat hitta. Har till och med slagit in julklappar i julklappspapper från paket jag fått i förskott och som jag redan har fusköppnat (fy på mig!)
Förra julen var jag väldigt engagerad och lackade och pysslade. Mycket finare! Det får bli skärpning på den fronten. Nästa jul ska det bli fina och välplanerade klappar. Inte som i år då jag fått gömma julklappar för att jag inte har något att slå in i :)

2. Pepparkakshus.
Nästan varje jul tänker jag att det skulle vara hemskt kul att göra pepparkakshus. Ser helt fantastiska skapelser på olika bloggar och andra hemsidor. Jag som älskar att baka och skapa, det borde ju passa mig. Men hur många pepparkakshus har det blivit genom åren? NOLL! (fy på mig ännu en gång) Varför går man egentligen och skjuter på saker som man tycker verkar hur kul som helst?! Antagligen för att jag aldrig planerat upp det i förväg... Nästa jul SKA det bli någon form av pepparkakshus!

3. Julkort.
I år har jag skickat exakt noll julkort. Förra året ansträngde jag mig och gjorde egna. Väldigt trevligt projekt att pyssla med när man väntar in julen. Hoppas på att få iväg några slags julkort nästa jul, hemgjorda eller köpta, till de allra närmaste åtminstone.

Förra årets julhälsningar:


4. Annorlunda julbordsrätter
Vi firar alltid jul hemma hos några släktingar så jag har aldrig gjort någon egen julmat, inte ett helt julbord i alla fall. Det händer att man får tag på en liten bit julskinka och köper hem lite prinskorv typ... och när jag ska ta med mig någonting hem till andra så blir jag alltid sötsaksansvarig. Men under åren så har jag samlat på mig en del recept på modernare julbordsfavoriter så jag kanske borde testa några nästa jul. Helst så skulle jag vilja testa ett helvegetariskt julbord något år... men det blir inte så populärt hemma :P

5. Julkalender
Denna bloggkalender som jag håller på med nu påbörjades för ungefär ett år sedan. Annars hade den nog aldrig blivit av. Antagligen hade jag, typ första december, kommit på att det vore skoj och sen hade jag insett att det var mycket jobb och så hade jag struntat i det. Det är faktiskt inte speciellt mycket jobb... om man delar upp det lite! För ett år sedan bestämde jag -vad- jag skulle göra och så skrev jag ungefär 10-12 rubriker/teman. I somras hittade jag anteckningsblocket igen och skrev ungefär lika många till. Jag kommer hålla på hela året ut har jag bestämt, så det blev några rubriker till att hitta på nu i december men det har jag gjort eftersom. Och tack vare blogg.se's lilla "kalender" så har jag kunnat skriva inlägg i förväg till de dagar då jag annars inte hade haft tid att blogga. Jag hoppas verkligen att jag kommer fortsätta och göra likadant nästa år, det kommer bli kul att kunna jämföra med årets listor! Spelas samma musik fortfarande? Kollar jag på samma serier? Har jag gjort något av det som jag har skrivit att jag ska göra? Ett kul och bra sätt att avsluta året på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback