Lucka femton!

Idag har jag en trött "innesittardag". Hade mycket i huvudet igår och behöver ladda om lite.
Så idag får ni en lite annorlunda lista...


Mina bästa tips för att överleva de allra gråaste dagarna
kombinera gärna flera av punkterna för bäst resultat :)

1. Gör en kopp varm oboy (eller ännu godare: varm choklad gjort på riktig mjölkchoklad), värme och socker är en bra kombination. Sätt på lite lugn, gärna väldigt sorglig, musik. Intensiv-deppa! Gråt ut ordentligt och tyck ursynd om dig själv. VIKTIGAST: ställ en klocka så att den ringer efter ett tag (typ 30-60 minuter beroende på deppighetsgrad), när larmet går är det färdigdeppat. Hitta då på något peppande och roligt istället (bestäm gärna i förväg vad du skall göra...).

2. Använd alla dina sinnen och ansträng dig för att hitta fina saker runt omkring dig. Gör någonting roligt! Gå ut och hoppa i lövhögar, gör snöänglar eller spring ut barfota i sommarregnet, ät någonting gott, kela med ett husdjur o.s.v. Skriv en lista med fina saker/människor/dofter/upplevelser, gör denna så lång som det bara går. Hur många punkter får du ihop? Jag fångar gärna fina saker i min kamera. Att fotografera är ett bra sätt att se världen lite utifrån.

3. När allting känns omöjligt och ingenting annat hjälper då släcker jag alla taklampor, tänder lite levande ljus och sen går jag och lägger mig i ett hett skumbad tillsammans med något gott att dricka. Ett glas champagne kan lyfta vilken deppig dag som helst. (Om du inte är känslig för alkohol och blir ännu ledsnare av det... då är det bättre att göra någonting alkoholfritt.) Avsluta gärna med en riktigt kall dusch!

4. Någonting annat som jag gärna ägnar mig åt en sådan här dag är min kropp. Smörj in dig med en väldoftande lotion, lägg på en ansiktsmask, lacka naglarna i någon glad färg, lek fram lite nya frisyrer om du har långt hår. Ta på dig något du känner dig snygg/bekväm i. Ingen blir gladare av att känna sig ful. Spela samtidigt hög, glad musik som du gärna dansar till. Hoppa och studsa och dansa och få kroppen att slappna av.

5. Detta är kanske inte så roligt men det är bland det absolut bästa att ägna sig åt sådana här dagar: städa, planera och organisera. Acceptera att du har en dålig dag och försök att göra den närmsta tiden lite lättare att hantera. Städa ur din garderob, planera mat för en vecka framåt, sätt in papper i pärmar, sortera bokhyllan i bokstavsordning o.s.v. Gör sådant som du har skjutit på, sådant som du "borde" ta tag i. Gör gärna en långsiktig planering på saker som ska fixas framöver. Det är kanske inte så kul för stunden men det brukar kännas skönt efteråt och kanske kan det göra närmsta dagarna lite lättare!

Kommentarer
Postat av: cissi

riktigt bra och användbara tips tycker jag =)

2011-01-02 @ 22:27:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback