Julgodis



Överst: tvåminuterskola
Mitten: chokladkolasnitt
Underst: chokladkola med kaffesmak



Tvåminuterskola:
Perfekt när det är mycket att göra!

100g smör eller margarin
1 dl sirap
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk cacao

Blanda alla ingredienser i en kastrull, koka i två minuter, häll i knäckformar, låt svalna (låt dem gärna stå i kylskåp så lossar de mycket lättare från formen).


Chokladkolasnitt:
Recept finns här!
Supergoda och ganska okomplicerade kakor som egentligen passar året om.
Grädda kakorna fem minuter kortare än vad som står i receptet!
Degen är väldigt smulig och verkar lite svårhanterad först men det är bara att köra på, den håller ihop!


Chokladkola med kaffesmak:
Mitt favoritjulgodis som jag gör i princip varje år

3 dl socker
1 dl ljus sirap
3 dl vispgrädde
2 msk kakaopulver
1 ½ tsk snabbkaffepulver
1 msk smör eller margarin

Blanda socker, sirap, grädde och kakao i en kastrull. Låt koka tills det klarar kulprov.
Under tiden som smeten kokar: ta fram ett bakplåtspapper och vika detta så att det blir en 18x18 cm stor "form". Stötta upp formen med några böcker eller andra tunga saker (aldrig trodde jag väl att Kims programeringsböcker skulle komma till nytta i köket :D ).
När smeten klarar kulprov så är det dags att röra i smöret och kaffepulvret.
Rör om ordentligt tills smöret smält och häll sedan upp smeten i formen.
Låt kolan svalna och klipp den sedan i bitar. Jag brukar klippa långa remsor av bakplåtspapper som jag sedan viker in kolabitarna i, men det går säkert att göra på andra sätt också (cellofan funkar minst lika bra).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback