Inte konstigt att man bryter mot lagen...

Idag har jag gjort ett seriöst försök att ladda ner musik lagligt... Det tänker jag inte försöka med igen!
När jag är hemma så kör jag spotify så då går det ju bra. I princip allting jag letat efter finns där. Idag ville jag uppdatera mp3:spelaren (mobilen) lite och insåg att jag knappt har en enda mp3-fil på datorn... Försökte googla fram lite olika alternativ på ställen där man lagligt kan ladda hem musik, borde ju inte vara så himla svårt? Nu när nya lagarna börjat gälla så borde det ju finnas hur många som helst som vill sälja musik lagligt?! ...eller hur... de enda sidorna jag hittade tips om som verkade vara bra på riktigt var numera olagliga och avstängda.

Jag vill inte ladda hem itunes eller köra nån slags program för att få hem musiken. Jag vill gå ut på en hemsida och ladda hem låtarna direkt till datorn. Dessutom vill jag kunna välja filformat. Jag skiter i om ni tycker att jag ska ladda hem i wav. Jag vill inte!! Å andra sidan får man väl vara glad om wav  finns att välja på... såg betydligt konstigare filformat på olika sidor. Kan ju vara bra om mp3-spelaren klarar av att spela filen, annars är det rätt onödigt liksom... Det skulle också vara trevligt om man kunde få välja kvalitet/storlek på filen. Jag behöver inte ladda hem jättestora filer i bra kvalitet för att ha på mobilen, det låter förjävligt i alla fall :) Då tar jag hellre hem små filer av lägre kvalitet så att jag får plats med fler låtar.

Dessutom. Det som VERKLIGEN fick mig att inte ladda hem lagligt idag var att låtarna kostar 10:-/st... det är helt sinnessjukt!!! Ska jag alltså betala 150:- för 15 låtar (typ ett album)? Då är det ju bättre att köpa skivan och rippa låtarna till mp3-format själv... Då får jag ju en fin CD att ställa i hyllan också... Och, givetvis, så bör det ju finnas ett brett utbud där man ska köpa ifrån också... Bläddrade förbi någonting om att spotify skulle börja sälja musik... vet inte hur gammal informationen var eller om det var på riktigt men det kan ju faktiskt bli lite spännande att kolla på... hoppas att de gör något riktigt bra av det i sånna fall!

Dagens äventyr slutade på piratebay. Alltid lika pålitliga. Musiken jag vill ha existerar, jag kan nästan alltid välja kvalitet, det går snabbt att få hem det. Jag vill väldigt gärna ladda ner lagligt, men ingen verkar vilja sälja musiken till mig... Och sålänge ingen vill sälja så får de vara utan de få pengar jag har...

I samband med finalen av årets melodifestival så tänkte jag att man kanske borde kunna ladda hem  förra årets festival ganska billigt... snacka om att jag kände mig lurad när jag kollade upp det:




Pris för att köpa skivan: 79:- (vilket jag alltså inte vill göra...)
Pris för att ladda hem den: 189:-

Jag blev väldigt störd och lät bli helt och hållet... Jag har full förståelse för att folk laddar hem olagligt!
Jag önskar att jag egentligen just nu satt och skrev ett hyllningsinlägg till alla bra företag som hjälper oss att kunna gå en laglig väg... men ingen jävel vill tydligen att vi ska göra det... så då får man väl lösa det på andra sätt. SORRY!

...om någon av mina läsare har något bra fungerande alternativ så hör gärna av er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback